Wist je dat?
- Executieve functies en intelligentie niet hetzelfde zijn(Horeweg, 2015).
- Inhibitie de basis is voor alle andere executieve functies(Smidts & Huizinga, 2011).
- De verschillende executieve functies zich allemaal op een andere manier ontwikkelen, met een andere snelheid(Crone, 2008).
- Niet alle problemen met executieve functies samengaan met een gedragsprobleem of gedragsstoornis(Smidts & Huizinga, 2011).
- Je alleen op een doelgerichte manier kunt handelen, als je, je ook van je eigen gedrag bewust bent(Smidts & Huizinga, 2011).
- Vooral de prefrontale cortex verantwoordelijk is voor het aansturen van doelgericht en efficiënt gedrag(Smidts & Huizinga, 2011).
- Het zonder executieve functies niet mogelijk is om op een efficiënte manier te functioneren in het dagelijks leven(Smidts & Huizinga, 2011).
- Je als leerkracht en/of ouder, de executieve functies van het kind kunt versterken en ondersteunen(Dawson & Guare, 2012)
- Het zeer noodzakelijk is dat alle deelprocessen bij de executieve functies, met elkaar kunnen samenwerken (Crone, 2008).
- Niet alle hersengebieden zich even snel ontwikkelen(Crone, 2008).
Crone, E. (2008). Het puberende brein. Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker.
Dawson, P., & Guare, R. (2010). Executieve functies bij kinderen en adolescenten. Amsterdam: Hogrefe.
Dawson, P., & Guare, R. (2012). Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies. Amsterdam: Hogrefe.
Horeweg, A. (2015). Gedragsproblemen in de klas. Tielt: Lannoo.
Smidts, D., & Huizinga, M. (2011). Gedrag in uitvoering. Amsterdam: Nieuwezijds.
Maak jouw eigen website met JouwWeb