Ontwikkeling zelfregulatie

Zelfregulatie/inhibitie ontwikkelt zich in fasen. Tot ver in de volwassenheid verwerven mensen op dit vlak nieuwe competenties (Van der Stel, nd). In de eerste levensmaanden zijn baby’s erg beperkt in het reguleren van hun emotionele gesteldheid en zijn zij snel van slag. Om vervolgens weer tot rust te komen hebben zij de hulp van hun ouders nodig. Door de ontwikkeling die baby’s meemaken kunnen zij bepaalde prikkels steeds beter verdragen. Wanneer het kind leert lopen en praten is het in staat om bepaalde prikkels op te zoeken of juist te ontwijken. Doordat het kind leert praten is het in staat om de gemoedstoestand uit te leggen aan de ouders. In de Peutertijd gaat deze ontwikkeling verder en leren kinderen door middel van taal hun emoties te reguleren en stimuli te stoppen. Tijdens de basisschooltijd ontwikkelen kinderen veel angsten, bijvoorbeeld de angst voor een slecht cijfer of de angst voor afwijzing van een vriendje of vriendinnetje. Hiernaast kan het kind ook angsten ontwikkelen voor gebeurtenissen die het op televisie hoort of de angst om een dierbare te verliezen. Vanaf ongeveer de leeftijd van 10 jaar gaan kinderen verschillende technieken toepassen om deze emoties te reguleren. Dit is afhankelijk van de mate waarin zij zelf invloed kunnen uitoefenen op de situatie (Kijk op ontwikkeling, 2014). Ook na de basisschoolperiode blijft het kind de executieve functies ontwikkelen. De executieve functies zitten in de frontale gebieden van de hersenen en die zijn pas rond het vijfentwintigste of dertigste levensjaar uitgerijpt. Sommige kinderen hebben al vroeg een goede zelfregulatie, bij andere kinderen komt dit pas later tot ontwikkeling (Keeman, 2014). Naarmate mensen ouder worden leren zij zichzelf trucjes aan, zodat zij om kunnen gaan met het zelfregulatieprobleem in combinatie met ADHD. (Elsackers, 2010). 

Elsackers, L. (2010). Inhibitieproblemen bij ADHD-patiënten worden beïnvloed door foutverwerking. Tilburg: Universiteit van Tilburg.

Keeman, P. (2014, 01 27). Executieve functies: hoe ontwikkel je zelfregulatie bij kinderen? Opgeroepen op 02 08, 2017, van Priscilla Keeman: http://www.priscillakeeman.nl/portfolio/147/

Kijk op ontwikkeling. (2014, 11 23). Ontwikkeling zelfregulatie emoties. Opgeroepen op 02 08, 2017, van Kijk op ontwikkeling: http://www.kijkopontwikkeling.nl/mijlpalen/ontwikkeling-zelfregulatie-emoties/

Van der Stel, J. (nd). Geestelijke Gezondheidszorg - Ambulante GGZ. Opgeroepen op 02 08, 2017, van SWP.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb