Algemeen

De ontwikkeling van de executieve functies start al erg vroeg in het leven van een kind (Carlson, Mandell, & Williams, 2004). Vooral de eerste vijf levensjaren spelen een kritieke rol in de ontwikkeling van de executieve functies bij kinderen (Garon, Bryson, & Smith, 2008). Ook hierna blijven de verschillende executieve functies zich ontwikkelen.

 

Al voordat een kind drie jaar oud is zijn al verschillende executieve functies begonnen met de ontwikkeling. Dit zijn het werkgeheugen, inhibitie en cognitieve flexibiliteit. De ontwikkeling van deze executieve functies heeft met elkaar te maken en ontwikkelen zich met en door elkaar. Het onderdeel werkgeheugen ontwikkelt zich als eerste en helpt hierna mee met de ontwikkeling van de andere executieve functies (Garon, Bryson, & Smith, 2008).

 

Bij iedereen ontwikkelen executieve functies zich op een andere manier en tijdens andere fasen in het leven. Dit is afhankelijk van het kind, de omgeving en wat het kind allemaal meemaakt. Op deze site trachten we een zo goed mogelijk beeld te geven van deze ontwikkeling, bij jongeren en volwassenen. 

Carlson, S., Mandell, D., & Williams, L. (2004). Executive Function and Theory of Mind: Stability and Prediction From Ages 2 to 3. Developmental Psychology 40, 1105-1122.

Garon, N., Bryson, S., & Smith, I. (2008). Executive Function in Preschoolers: A Review Using an Integrative Framework. Psychological Bulletin 134, 31-60.